Tradisjon i fotball er svært viktig, spesielt når klubbens identitet har dype historiske, geografiske og kulturelle røtter.
Dette gjelder sikkert FC Barcelona og katalansk stolthet. Noen endringer er likevel på vei allerede fra neste sesong, hvis ikke enda tidligere.
Små men synlige endringer
I oktober 20. skal stemmes på klubbens nye logo. Endringene er langt fra revolusjonære og derfor er det mulig at den nye designen skal godkjennes.
Fargene er mørkere, bokstavene FCB (som ble innførte for 100 år siden, og mistet prikkene bare i 2002) skal forsvinne og stripene, både i katalansk og i blaugrana mønster, er større, men mindre.
Det svarte omrisset som skiller logoens forskjellige deler er også borte.
Stort sett ser den nye logoen litt mer symmetrisk ut, selv om det fortsatt finnes altfor mange detaljer og striper som gjør det vanskelig å skape en fullstendig harmonisk enhet.
Iøynefallende ny drakt
Dette er jo bagateller i forhold til draktene Barça skal sannsynligvis bruke i 2019-2020 sesong.
Nike eksperimenterte for noen år siden med usedvanlige horisontale striper og nå prøver de igjen med et rutete mønster, til og med på sokker.
Reaksjonen er hittil blandet. Noen supportere mener et brudd på tradisjon her og der er akseptabelt og hevder at hoops-drakt var til slutt veldig fin.
Andre synes markedsføring burde ikke blande seg med grunnleggende faktorer som klubbfargene og draktens typiske mønster.
Modellens tidlige gjengivelser så ganske grove ut, men ny datagrafisk rendering er betydelig bedre.
På godt og vondt blir sjakkbrett-Barça en omtalt og derfor minneverdig drakt.
Har du tips til noe vi kan skrive om? Trykk på knappen under for å sende inn ditt tips! Vi premierer årets tips med en valgfri drakt.