Barcelona har underskrevet en avtale med Beko på 57 millioner i løpet av tre sesonger.
Det tyrkiske firma som produserer husholdningsmaskiner har allerede sin logo på spilledraktens ermer og på ryggen til treningstrøyer. Nå skal Bekos navn ’forfremmes’ til fremsiden til treningsutstyr og skal også være prominent i Ciutat Esportiva Joan Gamper, Barcelona sitt berømte akademi.
Trolig kommer Beko til å bli klubbens tredje største sponsor bak Nike og Rakuten.
Beløpet tyrkene betaler Barça er jo imponerende, enda mer hvis man husker at det bare gjelder sekundære sponsing.
Bare seks klubber i Premier League får mer penger enn katalanerne, men det er hovedsponsor vi snakker om. Det som Beko betaler Barça er derimot på høyde med de beste avtaler topplag i Serie A klarer å skaffe seg. Forskjell mellom Europas beste, rikeste og mest kjente blir større og større.
Camp Nou kan få nytt navn
Det er likevel Camp Nou som kan garantere Barça sin lønnsomste sponsorkontrakt. Sponsornavnet som skal legges til er jo verdt et fett sum, men det er fortsatt uvisst hvem har viljen og evnen til dette.
I tillegg er stadions navn en tradisjon til og med moderne grådige fotballverden ikke tar lett på. Logoer og, av og til, farger på drakter er en ting, men Camp Nou, Old Trafford eller Anfield har vel et helt annet lyd (og en lang historie) enn Selskap Stadion eller Firma Arena.
Noen historiske engelske klubber har hittil takket nei mens andre har gjerne tatt millionene.
Sannsynligvis dreier det seg om hvor godt tilbudet er. Barcelona trenger vel penger for å konkurrere mot PSG, Real og de andre rike klubbene i europeisk fotball. Tradisjon er fin, men den vinner jo ikke fotballkamper, ligaer og Mesterligaer.
Vil du være med på vår storsatsing?
Har du tips til noe vi kan skrive om? Trykk på knappen under for å sende inn ditt tips! Vi premierer årets tips med en valgfri drakt.
[pro_ad_display_adzone id="45068" flyin="1" flyin_position="bottom-right"]