«FC St. Pauli er en livsstil.» De som kjenner laget fra Hamburg vil utvilsomt være enig i klubbens beskrivelse av seg selv. Men hva er det som gjør at et lag i 2. Bundesliga som aldri har vunnet noen viktige trofé og bare har åtte sesonger bak seg på øverste nivå i Tyskland, har en lojal fanbase i hele verden?
Med hjelp av bundesliga.com skal vi prøve å forklare.
Selv om klubbens fulle navn er Fußball Club St. Pauli von 1910 e.V. skulle tilsi noe annet, ble klubben faktisk stiftet tre år tidligere. Men fotballen var ikke en del av klubben før i 1910.
Die Kiezkicker, som de blir omtalt som fordi den viser til bydelen Kiez i Hamburg der de har sin base, spilte i regionale ligaer i mange år, og fikk ikke delta da Bundesliga ble startet i 1963 fordi det tyske fotballforbundet godtok kun et lag per by. Det var lokalrivalen Hamburg som fikk plassen til Tysklands nest største by – en plass de har beholdt i Bundesliga helt fram til i vår.
Første opprykk i 1977
Men i 1974 nådde de den profesjonelle fotballen og i 1977 klarte de å rykke opp til Bundesliga. Dessverre – som det har vært i de fleste forsøkene de har hatt i øverste divisjon – gikk de rett ned igjen.
Siden har de rykket opp og ned mellom de to øverste divisjonene og fikk sin aller beste plassering i 1988/89-sesongen da de ble nummer ti. Etter det var de også en tur innom regionalligaen før de fikk sitt foreløpig siste opphold i Bundesliga i 2010/11-sesongen.
Så langt helt uglamorøst, ikke sant? Kanskje, men det var ikke før midt på 1980-tallet at klubben fikk sin «kultstatus». I den perioden begynte en gruppe som omtalte seg som «Black Block» å samle seg på tribunen bak et av målene på Millerntor Stadion. De samlet seg i stadig større antall som ble dratt bort fra alternative subkulturer og klubben fikk raskt et rykte som fotballhjemmet for dem som ikke hadde noe hjem i fotball fra tidligere.
I motsetning til en stadig økende bruk vold og hooliganisme på fotballbaner i andre deler av Europa på denne tiden, handlet fankulturen på Millerntor om sosiale problemer og politisk aktivitet.
Nær Reeperbahn
Hjemmekampene tok plass nær Hamburgs berømte Reeperbahn, og St. Pauli ble en magnet for bohemsøkende mennesker som likte den hanseatiske havnebyens røde distrikt. De kom fra alle sosiale lag.
Fotballen ute på banen var ikke alltid den beste, men atmosfæren på tribunene var elektrisk.
Deres anti-etablerte stemning ble kjent for alle da piratflagg ble en del av deres symbol. Det var en mann omtalt som «Doc Mabuse» som først tok dette flagget inn på stadion. På den tiden bodde han sammen med 40 andre husokkupanter som også var punkere. En slik kombinasjon var et vanlig syn på Millerntor og fikk således empati med fattige og undertrykte.
Klubbens ledelse så ikke umiddelbart markedsverdien i dette symbolet, og det gjorde at noen supportere åpnet en egen butikk i 1989 og det ble en stor suksess. Mange år senere ble symbolet godkjent av styret i klubben. Det er nå en umiskjennelig del av klubbens identitet.
Så sterke som symbol kan bli, går St. Pauli dypere. Ideen piratflagget representerer er også skrevet ned i klubbens misjonserklæring. I 2009 ble de første klubben i Tyskland til å vedta et sett av retningsprinsipper, avgjort i klubbens generalforsamling.
Disse verdiene inkluderer samfunnsansvar og fremmer interessene til medlemmer, ansatte, støttespillere og frivillige utenfor idretten; toleranse, respekt og samfunnsansvar. Klubben er jevnlig involvert i solidaritetsaksjoner på en rekke områder.
Millerntor – en fest
Men det handler ikke bare om politikk. St. Pauli har gjort det til en del av sin kultur at det skal være høyt lydnivå så ofte som mulig. Hver gang de scorer et mål, er fansen med og synger «woo hoo!» etter rytmene av Blurs sang «Song 2». I fjor ga en av klubbens sponsorer en gratis øl til alle trofaste fans etter at laget hadde klart å unngå nedrykk.
Det er ikke rart at stadion som har plass til 29.500 tilskuere nesten alltid er full. Omtrent halvparten av setene er opptatt av folk med sesongkort, og det står mange tusen i kø for å få sesongkort. St. Pauli har i dag 25.600 offisielle medlemmer.
Av dagens spillere i Bundesliga er kanskje Max Kruse i Werder Bremen den mest kjente. Han spilte 96 kamper og scoret 22 mål for St. Pauli mellom 2009 og 2012. Også Fin Bartels, Bastian Oczipka og Matthias Lehmann har spilt for bruntrøyene.
Hvis du ønsker å se klubben på nært hold er det lett å finne stadion og deres offisielle supporterbutikk som ligger nær Reeperbahn og red light district som tiltrekker seg tusenvis av nysgjerrige turister hvert eneste år.
Skal man derimot se laget i kamp krever det planlegging. Ettersom det stort sett er fullt, og fansen er kjent for sin solidaritet, kan et vennlig spørsmål fort gjøre at man blir invitert inn til et av de hotteste party i tysk fotball.
Inneværende sesong har klubben, med norske Mats Møller Dæhli på laget, begynt tålig bra. Fire seire og tre tap er fasiten, noe som gir en foreløpig 10. plass på tabellen.
NB! Søndag 30. september spiller St. Pauli lokaloppgjør mot Hamburger SV på Volksparkstadion, kick-off 13.30 på Viasport 2. Det vil man ikke gå glipp av!
Har du tips til noe vi kan skrive om? Trykk på knappen under for å sende inn ditt tips! Vi premierer årets tips med en valgfri drakt.
[pro_ad_display_adzone id="45068" flyin="1" flyin_position="bottom-right"]