Seks toppklubber forlot Lega-møtet i går og de truer grove konsekvenser.
Styremedlemmer til Juventus, Milan, Inter, Roma, Napoli og Fiorentina mente det var liten vits i å fortsette forhandlingene med resten av klubbene.
«Meningsforskjell er altfor stor mellom partene og det er umulig å jobbe slikt – sa Milan sin a.d. og Legas visepresident Adriano Galliani – Vi representere 80% av italienske fotballfanser. De andre kan vel gå videre hvis de greier det».
’Lega Serie A’ er italiensk toppfotball sin lovgiving myndighet, som består av de 20 klubbene som spiller på øverste nivå.
Møtet skulle også velge den nye presidenten, men maktkampen dreide seg, som vanlig, om penger, nemlig TV-penger.
Striden om TV-rettigheter
Den nåværende avtalen er verdt rundt 1 milliard euro, derav 40% tildeles jevnt over alle Serie A klubber, 30% tildeles ifølge antall supportere og 30% etter sportslige meritter. Systemet er langt fra ideelt: et topplag skal knapt nå 100 millioner mens småklubbene får 25-30 millioner.
Serie A trenger vel en ny plan, men det ser ikke sannsynlig ut i et sånt trettekjært selskap.
I tillegg diskuteres om det såkalte ’fallskjerm’, en slags erstatning (akkurat nå rundt 60 millioner euro totalt) til klubbene som har rykket ned til Serie B. De mindre i Lega ville gjenforhandle beløpet på prosentbasis, men toppklubbene var ikke enige.
Selvsagt har saken også en politisk side, for de to delene har sine egne kandidater, programmer og mål, men til slutt er hele kampen om pengene.
En krangel om (færre) småpenger
Jekkpotten kan forresten bli fattigere enn forventet.
Mediaset skal trolig trekke gradvis seg. Det spekuleres at de ikke skal komme frem med et godt tilbud i det hele tatt, selv om president Pier Silvio Berlusconi har bekreftet at fotball er fortsatt en prioritet, men med et forskjellig businessmønster.
Målet er faktisk å spare masse penger på rettighetene og vendte TV-tilbudet til familie-underholdning, som talent-shows o.l.. Billigere å produsere og med bedre uttelling både i tilskuertall og reklamesalg.
Idéen er å «leie» Premium sine infrastrukturer og kanaler til andre partnere som vil kringkaste fotballkamper de har kjøpt rettighetene for, med Mediaset som teknologisk provider.
Det er ikke umulig at de vil prøve å kvitte seg med det dyre Mesterliga-eksklusivitet. Det som skulle ha startet en ekte «krig» mot Sky har blitt et økonomisk og PR blunder som kan vel fastslå Mediaset Premium sin skjebne. Iallfall når det dreier seg om fotball-rettigheter, på bekostning av hele italiensk fotballscene.
Har du tips til noe vi kan skrive om? Trykk på knappen under for å sende inn ditt tips! Vi premierer årets tips med en valgfri drakt.
[pro_ad_display_adzone id="45068" flyin="1" flyin_position="bottom-right"]